| Kovo 15 diena paskelbta Pasauline vartotojų teisių diena. Europos Sąjungoje (ES) ši diena vadinama Europos vartotojų diena. Pirmą kartą Pasaulinė vartotojų teisių diena paminėta 1983 m. kovo 15 d. |
Minint Europos vartotojų dieną, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba ragina vartotojus aktyviai ginti savo teisę įsigyti saugų, tinkamos kokybės maistą ar su juo susijusias paslaugas, gauti teisingą, išsamią informaciją valstybine kalba apie parduodamas prekes, teikiamas paslaugas. Valstybinėje maisto ir veterinarijos tarnyboje įdiegta vieninga pranešimų registravimo sistema, kurios dėka, vartotojai gali ne tik išsakyti savo nusiskundimus visą parą veikiančia nemokama telefono linija 8 800 40 403, bet ir gauti specialistų atsakymus į dominančius klausimus apie maistą ir mitybą. Šios sistemos dėka stebima vartotojų skundų tyrimų eiga visoje Lietuvoje, o vartotojams suteikiama informacija apie kiekvieno tyrimo rezultatus. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Rietavo Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnybos vartotojų skundų registravimo sistemoje 2011-2014 metais užregistruoti ir ištirti 5 vartotojų pranešimai (skundai), iš jų 1 pasitvirtino - elektroninėje parduotuvėje buvo platinami nesaugūs maisto papildai. Tyrimo medžiaga perduota Vartotojų teisių apsaugos tarnybai, kuri, išnagrinėjusi bylą, platintojui skyrė 500 litų baudą (145 eurai). Kiti 4 pranešimai (apie sugedusią žuvį pirktą turguje, kietą bandelę parduotuvėje, prekybą sausainiais turgavietėje, nesaugų maisto papildą) nepasitvirtino. Rietavo valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, atlikusi tyrimą, išsiaiškino, kad tai - pranešimai, įtakoti konkurencijos pačių prekybininkų tarpe. 2015 m. gautas vartotojo skundas, kad parduotuvėje atsisakyta priimti grynuosius litus tuo metu, kai buvo galima atsiskaityti dviem valiutomis. Pardavėjai įspėti apie reikalavimų laikymąsi įvedant eurą Lietuvoje. Dažniausiai vartotojai skundžiasi maisto produktų kokybe, maisto produktų su pasibaigusiais tinkamumo vartoti terminais ir dėl ženklinimo pažeidimų. Didėjantis skundų skaičius nereiškia, kad prastėja maisto produktų sauga ir kokybė. Tai rodo, kad Lietuvos vartotojai tampa vis reiklesni ir labiau išprusę. Šiandien sunku suprasti, kodėl vis dar pasitaiko atvejų, kai verslininkai nepaiso vartotojų interesų, o konkurencijai naudoja pranešimų sistemą. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba gina vartotojų interesus gauti saugų ir kokybišką maistą, siekia ugdyti aktyvių ir savo teises išmanančių vartotojų kartą, o verslo atstovus konsultuoja dėl maisto saugos ir kokybės reikalavimų. Mūsų tikslas - kad būtų išlaikytas atviras ir skaidrus vartotojų ir prekybos partnerių pasitikėjimas. Vartotojas turi teisę įsigyti tinkamos kokybės, saugius maisto produktus ar paslaugas, gauti teisingą ir visapusišką informaciją valstybine kalba apie produktus ar paslaugas ir savo teisių įgyvendinimo ar gynimo tvarką, turi teisę į pažeistų teisių gynimą ir į nuostolių atlyginimą. Perkant bet kokį maisto produktą patariame vartotojams pirmiausia produktą apžiūrėti, perskaityti informaciją, pateiktą ženklinimo ar kainų etiketėje, atkreipti dėmesį į laikymo sąlygas, vartojimo trukmę, sudėtį. Tikimybė nusipirkti netinkamą produktą bus mažesnė. Jeigu vartotojas nusipirko netinkamos kokybės, nesaugų maisto produktą, jis savo pasirinkimu turi teisę: • reikalauti, kad prekė būtų pakeista į tokią pat tinkamos kokybės prekę; • grąžinti prekę pardavėjui ir reikalauti grąžinti už prekę sumokėtus pinigus. Šiomis teisėmis vartotojas gali pasinaudoti, jeigu jis turi prekės pirkimo čekį, ir tol, kol nesibaigė prekės tinkamumo vartoti terminas. Netinkamos kokybės maisto prekės keičiamos ar grąžinamos jos pirkimo vietoje. Pirkėjas pardavėjui pateikia raštišką prašymą ir prekę. Prašyme nurodomi prekės trūkumai ir pirkėjo pasirinktas vienas iš aukščiau paminėtų punktų reikalavimų. Prie prašymo pridedamas kasos aparato kvitas arba kitas prekės pirkimą-pardavimą iš to pardavėjo patvirtinantis dokumentas. Jeigu pardavėjas, paslaugų teikėjas nesutinka su vartotojo reikalavimais, privalo per 10 dienų pateikti išsamų, motyvuotą rašytinį atsakymą. Trumpa vartotojo atmintinė: Įdėmiai perskaitykite ženklinimo etiketes – atidžiai išnagrinėjus informaciją ant pakuočių ar etikečių, tikimybė nusipirkti netinkamą produktą bus mažesnė. Atkreipkite dėmesį į produktų laikymo sąlygas, tinkamumo vartoti terminus, jų sudėtį. Jeigu manote, kad pardavėjas ar paslaugų teikėjas pažeidė jūsų teises, pirmiausiai pabandykite išspręsti kilusią problemą tiesiogiai su juo. Reikalaukite, kad nekokybiška prekė būtų pakeista į tinkamos kokybės. Taip pat galite prekę grąžinti ir reikalauti grąžinti pinigus (tam būtina išsaugoti prekės pirkimo čekį). Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Rietavo valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos informacija |