Visi esame vartotojai ir turime teisę įsigyti saugų ir kokybišką produktą, todėl šiemet Pasaulinei vartotojų teisių ir Europos vartotojų dienai paminėti pasirinkta tema - produktų sauga ir rinkos priežiūra.
Dažnai kyla klausimų, ar produktų sauga ir kokybė yra visuotinai privaloma, ar maisto saugos standartai yra pakankamai griežti, kad užtikrintų produktų saugą ir kokybę, ar vartotojai gali įtakoti, kad rinkos priežiūra ir kontrolė būtų efektyvi?
Ir Europos, ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose įtvirtintos nuostatos ir įpareigojimai verslui, kad vartotojams būtų tiekiami saugūs ir tinkamos kokybės produktai. Kiekvienos maisto tvarkymo įmonės pagrindinė atsakomybė - užtikrinti, kad būtų laikomasi saugaus maisto tvarkymo procedūrų, o svarbiausiu prioritetu turėtų būti vartotojo (kliento) interesai.
Pastebima, kad Lietuvos vartotojams kartais pritrūksta žinių apie savo teises ar kaip jas apginti.
Vartotojai turi teisę įsigyti tinkamos kokybės, saugius maisto produktus ar paslaugas, taip pat gauti teisingą ir visapusišką informaciją valstybine kalba apie produktus ar paslaugas, savo teisių įgyvendinimo ar gynimo tvarką, turi teisę į pažeistų teisių gynimą ir į nuostolių atlyginimą.
Nusipirkę netinkamos kokybės maisto produktą, reikalaukime, kad prekybos vietoje jis būtų pakeistas į kokybišką, arba jį grąžinkime ir reikalaukime sumokėtų pinigų. Šiomis teisėmis vartotojas gali pasinaudoti turėdamas pirkimo čekį ir tol, kol nesibaigęs produkto tinkamumo vartoti terminas. Vartotojui visada pravartu pasilikti pirkimo čekius, o pastebėjus, kad įsigytas maisto produktas netinkamos kokybės, jo neišmesti, nes pardavėjas gali paprašyti grąžinti tokį produktą. Paties produkto ir pirkimo čekio gali prireikti ir patikrinimą atliekantiems Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos inspektoriams.
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, vadovaudamasi kontrolės duomenimis, įmones įvertina pagal teisės aktų, reglamentuojančių maisto saugą, kokybę ir sanitariją, reikalavimų vykdymą ir skirsto į patikimas ir nepatikimas, kurių sąrašai skelbiami interneto svetainėje www.vmvt.lt - „ Aš verslininkas“
Patikimų maisto tvarkymo subjektų sąrašas sudaromas nuo 2013 m. sausio 1 d. ir atnaujinamas iki kiekvienų metų gruodžio 10 d. Nepatikimas maisto tvarkymo subjektas įtraukiamas į Nepatikimų maisto tvarkymo subjektų sąrašą, kuris sudaromas remiantis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos teritorinių valstybinių maisto ir veterinarijos tarnybų pateiktais valstybinės maisto ir veterinarinės kontrolės duomenimis ir atnaujinamas iki kiekvienų metų vasario 1 d. ir liepos 1 d. Maisto tvarkymo subjektas apie tai, kad yra įtrauktas į Nepatikimų maisto tvarkymo subjektų sąrašą, informuojamas raštu.
Siekiant, kad vartotojai gautų kokybišką paslaugą kavinėse ar kitose viešojo maitinimo paslaugas teikiančiose įmonėse, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba jau nuo birželio mėnesio ketina pristatyti viešą, kontrolės duomenimis paremtą viešojo maitinimo įmonių reitingavimo sistemą, kuri padės vartotojams pagal konkrečius kriterijus lengviau pasirinkti kavinę, užkandinę ar restoraną ir nenusivilti gautų paslaugų kokybe.
Rietavo savivaldybėje viešojo maitinimo ir prekybos maisto produktais paslaugas teikia 130 subjektų, iš jų 52 veiklą vykdo UAB „Rietavo turgus“ turgavietėje. Atliekant patikrinimus dažniausiai nustatomi bendri higienos pažeidimai, tačiau pasitaiko atvejų, kai pardavėjai vartotojams parduoda produktus su pasibaigusiais tinkamumo vartoti terminais, prastos kokybės produktus, nepaženklintus arba klaidingai pateikdami informaciją apie produktą. Nustačius pažeidimus taikomos nuobaudos pardavėjams, tačiau ir vartotojai, įsigydami prekes, turėtų atkreipti dėmesį į laikymo sąlygas, tinkamumo vartoti terminus, produktų sudėtį, įvertinti produkto išvaizdą ir kt.
Trumpa vartotojo atmintinė:
- Įdėmiai perskaitykite ženklinimo etiketes - atidžiai išnagrinėjus informaciją ant pakuočių ar etikečių, tikimybė nusipirkti netinkamą produktą bus mažesnė.
- Atkreipkite dėmesį į produktų laikymo sąlygas, tinkamumo vartoti terminus, jų sudėtį.
- Jeigu manote, kad pardavėjas ar paslaugų teikėjas pažeidė jūsų teises, pirmiausiai pabandykite išspręsti kilusią problemą tiesiogiai su juo.
- Reikalaukite, kad nekokybiška prekė būtų pakeista į tinkamos kokybės. Taip pat galite prekę grąžinti ir reikalauti grąžinti pinigus (tam būtina išsaugoti prekės pirkimo čekį).
- Jeigu Jūsų reikalavimas dėl nekokybiškų maisto produktų ar su maisto tvarkymu susijusių paslaugų netenkinamas, kreipkitės į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą nemokama telefono linija 8 800 40403, užpildykite pranešimą interneto svetainėje www.vmvt.lt. arba kreipkitės į Rietavo valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą (Oginskių g. 8, Rietavas), tel. (8 448) 69 998, mob. tel. 8 612 37 578.
Informaciją parengė
Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Rietavo valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba |